Sectorul vehiculelor la mana a doua sufera, de asemenea, de criza semiconductorilor si de reinnoirea redusa a flotei.
Anul 2021 de exemplu s-a incheiat cu o disponibilitate de aproape 350.000 de vehicule uzate mai putine, cu 27,9% sub cele obisnuite, potrivit datelor gestionate de Green Car Monitor VO si oferite de Sumauto, un portal auto. Vezi mai multe tipuri de masini pe https://auto-leasing.ro/.
Explicatia pentru o astfel de lipsa este cea a unui fenomen simplu in cascada. Nu sunt inmatriculate suficiente masini din cauza crizei semiconductorilor, ceea ce face imposibila reinnoirea sa aiba loc in sectoare precum inchirierea sau leasingul de masini . Companiile mari, care s-au ocupat de volume foarte mari de unitati, trebuie sa extinda acum acordurile de utilizare pentru a-si satisface nevoile.
Contractele de inchiriere, atat pentru persoane fizice, cat mai ales pentru companii, se extind dincolo de cei trei sau patru ani obisnuiti. Lipsa disponibilitatii masinilor noi pentru inlocuire, forteaza acest lucru. Intre timp, chiriasii sufera aceeasi problema si, acolo unde este cazul, agravata, de criza unui turism care nu se termina depasit de valurile succesive ale pandemiei.
Nicolás Cantaert, CEO sumauto, explica clar: „Nu am avut niciodata atat de multi cumparatori de masini second hand si atat de putine vehicule”. O situatie care se traduce intr-o alta consecinta logica si frecventa a lipsei de aprovizionare a oricarui produs: costul acestuia.
Cresterea generalizata a preturilor
Toate masinile second hand si-au vazut preturile crescand in ultimul an. Cele ale benzinei si motorinei au inchis anul fiind cu 7,3% mai scumpe, cu un cost mediu de 18.300 de euro fata de 17.000 de euro in 2020.
Si mai impovaratoare a fost cresterea pentru asa-numitele vehicule Eco, care ofera avantaje mai mari de mobilitate in mediile urbane. In cazul lor,cresterea a ajuns la 10,6%, pentru a stabili un pret mediu de aproape 30.000 de euro, cu o diferenta fata de arderea pura care ajunge la 16,4%: in 2020 diferenta dintre cele doua tehnologii a fost de aproximativ 9.600 de euro, in timp ce douasprezece luni mai tarziu a crescut la 11.169 de euro.
O alta dovada a acestei situatii anormale este iesirea rapida pe care masinile second-hand o gasesc de la reprezentante. In 2020, o ardere fara suport electric a necesitat in medie trei luni pentru vanzare, in timp ce in 2021 de aceasta data a fost redusa cu 7%; in ceea ce priveste Eco, anterior rotatia a avut loc la fiecare 81 de zile, fiind cu 3% mai mica in 2021. Este, prin urmare, cel mai bun moment pentru a vinde …
Masina este vazuta ca cel mai utilizat mijloc de transport, in ciuda imbunatatirii situatiei sanitare. Mai mult de jumatate din oameni vad masina ca fiind esentiala, iar alternativele colective nu ridica capul dupa pandemie.
„Confortul” este premisa fundamentala a spaniolilor atunci cand vine vorba de miscare. Masina este cel mai folosit mediu, cu o crestere a numarului de utilizatori de 6% in ultimul an. 39% recunosc ca calatoresc cu masina in centrele urbane, o tendinta care a crescut vertiginos in pandemie si nu a revenit inca la nivelurile anterioare, potrivit raportului anual de mobilitate al Alphabet. Reversul: respondentii doresc, de asemenea, sa traiasca in orase fara poluare si sunt in favoarea cresterii
In orasele mari,utilizarea transportului public continua sa sufere consecintele pandemiei si atat metroul, cat si autobuzele urbane pierd utilizatori. Metroul lasa 7% dintre pasageri fata de 2021, iar autobuzul merge de la 46% dintre pasageri la 43%. La nivel national, si transportul in comun se afla in centrul atentiei: numarul utilizatorilor de masini ajunge la 64%.
Ángeles Martín, directorul Biroului pentru Strategia de Mobilitate al Ministerului Transporturilor, a deschis evenimentul in care afirma ca 27% din emisiile de gaze cu efect de sera sunt produse de transporturi si a subliniat trecerea la o mobilitate durabila care sa contribuie la atingerea obiectivelor Agendei 2030.
Avand in vedere declinul alternativelor colective, masina electrica este prezentata ca optiunea cea mai putin poluanta. Dar esantionul lasa niste numere foarte slabe. 64% dintre respondenti nu iau in considerare cumpararea unei masini electrice si doar 7% folosesc in mod regulat aceasta alternativa. Un fapt pozitiv este oferit de masinile electrice de inchiriat: in Madrid, de exemplu, capitala Spaniei, acest serviciu creste numarul de utilizatori de masini electrice la 24%.
Dilema mobilitatii si scaderea nivelului de poluare este un puzzle dificil de pus la punct. Antonio Pomares, seful Confederatiei Consumatorilor, subliniaza ca, desi transportul este responsabil pentru 27% din emisiile poluante, doar 2% din aceste gaze nocive au fost produse de transportul public. El a pledat catre incercarea de a sensibiliza cetatenii, astfel incat cei 53% dintre cei care considera masina ca fiind mijlocul lor indispensabil de transport sa-si indrepte atentia catre transportul public.