Turbosuflantele cresc performanta motoarelor moderne. Cu toate acestea, componentele scumpe sunt puternic stresate si se pot defecta prematur. Vei descoperi in continuare care sunt caracteristicile tipice ale unei turbosuflante defecte si ce trebuie sa faci in acest caz.
Motoarele moderne diesel si pe benzina sunt aproape intotdeauna echipate cu turbosuflante. Acestea maresc performantele masinii. Acest lucru face posibila utilizarea motoarelor mai mici, care consuma mai putin combustibil.
Principiul este simplu: doua turbine mici sunt conectate intre ele pe un arbore. Daca asa-numita roata cu turbina este pusa in miscare de fluxul de gaze de esapament, roata compresorului opus poate impinge aer proaspat in camerele de ardere ale motorului si astfel poate creste performanta motorului masinii.
Dezavantajele tehnologiei turbosuflantei sunt sarcinile mecanice si termice: arborele turbinei se roteste cu pana la 300.000 de rotatii pe minut. Temperaturile de pana la 600 de grade Celsius si mai mult sunt atinse pe partea de evacuare.
Acest lucru face ca turbocompresorul sa fie sensibil la componentele care pot fi deteriorate prematur. Poate fi necesara o reparatie costisitoare pentru a repara daunele.
Cum recunosti o turbosuflanta defecta?
Turbosuflantele defecte nu atrag atentia asupra lor cu un bec de avertizare in cabina. Ce se poate aprinde, totusi, sunt luminile pentru o presiune insuficienta a uleiului sau pentru o presiune de alimentare defecta.
O scadere semnificativa a performantei vehiculului, care se observa cu o acceleratie slaba, este, de asemenea, foarte caracteristica. Deteriorarea este, de asemenea, indicata de fumul albastrui din evacuare, scurgerile de ulei din turbocompresor, pierderea generala a uleiului din vehicul si zgomotele neobisnuite de fluierat si lovitura.
Ce poate provoca aceste daune?
O cauza relativ inofensiva este un defect al elementelor de control a unei turbosuflante. O unitate de vid determina cata presiune de impuls este permisa prin generarea turbosuflantei. Daca este necesar, deschide o supapa de presiune. Acest lucru poate deteriora mecanismul de actionare fara a deteriora piesa in sine.
Turbosuflantele din motoarele diesel au adesea ceea ce este cunoscut sub numele de geometrie variabila a turbinei (VTG). Prea multa funingine din gazele de esapament poate duce la blocarea elementelor de control VTG si, astfel, la cresterea puterii reduse.
Inlocuirea unitatii de vid sau curatarea elementelor de comanda VTG face ca vehiculul sa functioneze din nou.
O reparatie devine costisitoare daca murdaria si uleiul prea putin sau incorect distrug rulmentii de inalta precizie ai arborelui turbinei.
Apoi se poate intampla ca lamele compresorului si rotile turbinei sa loveasca carcasa lor. Pot fi deteriorate sau chiar distruse complet. Corpurile straine din aerul proaspat si fluxul de gaze de esapament pot deteriora, de asemenea, palele rotative ale turbosuflantei, ceea ce impune clar o reconditionare turbina Cluj Napoca, caci schimbul este inevitabil.
Manipularea necorespunzatoare poate fi, de asemenea, o cauza de daune majore. De exemplu, oricine pur si simplu opreste un motor fierbinte, fara a-l lasa sa se raceasca in timp ce conduci incet, risca daunele consecintei supraincalzirii.
Daca vrei sa maresti performanta motorului tau ulterior si sa modifici parametrii de control ai comenzii electronice a motorului (asa-numita reglare a cipurilor), componentele individuale ale incarcatorului pot fi supraincarcate. Chiar si atunci, repararea turbosuflantei nu poate fi evitata.