Adultii obezi sanatosi din punct de vedere metabolic, care consuma o dieta bogata in grasimi nesaturate si saraca in grasimi saturate, pot fi capabili sa-si reduca colesterolul total cu 10 puncte, sugereaza un nou studiu.

Cu toate acestea, au existat putine dovezi de cercetare care sa sustina recomandarile dietetice actuale, care sa inlocuiasca grasimea saturata cu ajutorul grasimilor nesaturate in pierderea in greutate, cercetatorii raportand de asemenea acest lucru, in meta-analiza lor din studiile alimentare recente.

Oamenii de stiinta specialisti in nutritie de la Universitatea din Illinois, au analizat rezultatele a opt studii randomizate si controlate, pentru a investiga impactul dietelor care au furnizat cantitati similare de calorii, dar cantitati mari de grasimi saturate sau nesaturate, asupra nivelului de lipide din sange si al compozitiei corpului la supraponderali si obeze adulti.

Fiecare dintre studii a inclus un grup de control al participantilor care au consumat o dieta bogata in grasimi saturate, constituind de la 14 la 24 la suta din aportul total de energie. Gasite in produse de origine animala, cum ar fi carnea rosie, untul si produsele lactate, grasimile saturate au fost strans legate de cresterea in greutate si riscul crescut de boli cardiovasculare.

In comparatie cu omologii lor, subiectii care au consumat cantitati mai mari de grasimi monoinsaturate si grasimi polinesaturate si-au redus colesterolul total cu mai mult de 10 miligrame per decilitru.

Cu toate acestea, reducerile lipoproteinei cu densitate mica a acestor indivizi (LDL, denumita in mod obisnuit „colesterolul rau”) si concentratiile de trigliceride au fost marginale, a spus autorul principal Bridget A. Hannon, un asistent de cercetare absolvent la universitate.

Indiferent de cantitatea de grasimi saturate sau nesaturate pe care le-au consumat, doar acei subiecti care au urmat diete cu restrictii calorice au pierdut in greutate, dupa cum au constatat cei care au facut studiul.

Numite in mod obisnuit „grasimile bune”, grasimile polinesaturate si monoinsaturate se gasesc in alimente precum uleiurile de masline, floarea soarelui si canola; nuci, seminte si avocado. Consumul acestor grasimi nesaturate a fost legat de un risc mai mic de boli cardiovasculare si de alte beneficii pentru sanatate.

Obezitatea poate fi un factor declansator sau agravant pentru mai mult de 20 de boli diferite, iar scaderea colesterolului total cu 10 puncte poate fi benefica clinic, impiedicand aparitia sau progresia multor dintre aceste afectiuni, a spus dr. Margarita Teran-Garcia.

Obezitatea poate fi un factor declansator sau agravant

Pediatru la baza, Teran-Garcia este profesor de dezvoltare umana si studii familiale si membru al facultatii la Colegiul de Medicina Carle Illinois. Teran-Garcia si profesorul de sanatate comunitara Ruopeng An au fost coautorii studiului.

Publicat recent in Annals of Nutrition and Metabolism, studiul este considerat a fi primul care examineaza efectele inlocuirii grasimilor saturate cu grasimi nesaturate in dietele a peste 660 de persoane sanatoase din punct de vedere metabolic, care erau supraponderale sau obeze. Metoda meta-analitica a permis cercetatorilor sa evalueze rezultatele mai multor studii simultan pentru a determina impactul general al acestei inlocuiri dietetice.

Oamenii care sunt metabolici sanatosi, dar supraponderali nu au dezvoltat inca niciuna dintre bolile comorbide legate de greutate sau afectiuni conexe, cum ar fi diabetul de tip 2 sau bolile de inima, a spus Teran-Garcia.

„Stim ca sanatatea metabolica, in contextul obezitatii, este o stare tranzitorie care poate sa nu persiste de-a lungul timpului, iar acesti indivizi prezinta un risc crescut de a dezvolta diferite comorbiditati”, a declarat coautorul Sharon V. Thompson, dietetician inregistrat si coleg pre-doctoral la universitate.

„Peste 60 la suta dintre adultii din SUA sunt obezi sau supraponderali, ceea ce ii pune in risc mai mare de boli legate de greutate, inclusiv colesterol ridicat si accident vascular cerebral, si avem nevoie de strategii bazate pe dovezi pentru a recomanda faptul ca vor preveni dezvoltarea bolii”, a spus Thompson.

In timp ce oamenii de stiinta din U. I. au raportat lipsa unor dovezi puternice de cercetare care sa indice ca grasimile nesaturate singure au redus lipidele din sange, ei au sugerat ca consumul de grasimi sanatoase poate fi benefic pentru prevenirea altor comorbiditati legate de obezitate, mai ales daca sunt combinate cu o calorie limitata dieta si cresterea activitatii fizice.

„Acest lucru poate fi realizat in pasi mici, simpli, cum ar fi inlocuirea uleiului de masline si a uleiului de canola in timpul gatitului si cresterea consumului de peste, nuci, fructe si legume”, a spus Teran-Garcia. Aceste strategii nu numai ca pot reduce riscul unei boli legate de obezitate, dar ii ajuta sa ajunga la o greutate sanatoasa.

Sunt necesare cercetari suplimentare pentru a identifica proprietatile specifice ale acizilor grasi si a surselor alimentare care sunt benefice si ofera raportul ideal dintre grasimi saturate si nesaturate care promoveaza sanatatea, a spus Hannon.

„Populatia din SUA nu devine din ce in ce mai sanatoasa, iar oamenii de stiinta trebuie sa ofere publicului recomandari dietetice usor de urmarit, bazate pe dovezi, pentru a preveni evolutia bolii legate de obezitate”, a spus Teran-Garcia.

Grasimea saturata ar putea fi buna pentru tine

Grasimea saturata ar putea fi buna pentru tine, sugereaza un nou studiu

Un nou studiu norvegian de interventie in domeniul dietei (FATFUNC), realizat de cercetatorii de la Centrul KG Jebsen pentru cercetarea diabetului de la Universitatea din Bergen, ridica intrebari cu privire la validitatea unei ipoteze dietetice care a dominat de mai bine de jumatate de secol: acea grasime dietetica si grasimea deosebit de saturata este nesanatoasa pentru majoritatea oamenilor.

Cercetatorii au descoperit efecte de sanatate ale dietelor bazate pe carbohidrati sau grasimi slab procesate. In studiul controlat aleatorizat, 38 de barbati cu obezitate abdominala au urmat un regim alimentar ridicat in carbohidrati sau grasimi, dintre care aproximativ jumatate erau saturati. Masa de grasime din regiunea abdominala, ficat si inima a fost masurata cu analize precise, impreuna cu o serie de factori cheie de risc pentru bolile cardiovasculare.

„Aportul foarte mare de grasimi totale si saturate nu a crescut riscul calculat de boli cardiovasculare”, spune profesorul si cardiologul Ottar Nygård care au contribuit la studiu.

„Participantii la dieta foarte bogata in grasimi au avut, de asemenea, imbunatatiri substantiale ale mai multor factori de risc cardiometabolisti importanti, cum ar fi depozitarea de grasimi ectopice, tensiunea arteriala, lipidele din sange (trigliceride), insulina si zaharul din sange.”

Mancarea de inalta calitate este mai sanatoasa

Ambele grupuri au avut un aport similar de energie, proteine, acizi grasi polinesaturati, tipurile de alimente au fost aceleasi si au variat mai ales in cantitate, iar aportul de zahar adaugat a fost redus la minimum.

„Am analizat aici efectele grasimii totale si saturate in contextul unei diete sanatoase, bogate in alimente proaspete, slab procesate si nutritive, inclusiv cantitati mari de legume si orez in loc de produse pe baza de faina”, spune candidatul doctoral Vivian Veum.

„Sursele de grasime au fost, de asemenea, slab procesate, in principal unt, smantana si uleiuri presate la rece.”

Aportul total de energie a fost in limita normala. Chiar si participantii care si-au crescut aportul de energie in timpul studiului au aratat reduceri substantiale ale depozitelor de grasimi si a riscului de boala.

„Rezultatele noastre indica faptul ca principiul unei alimentatii sanatoase nu este cantitatea de grasimi sau carbohidrati, ci calitatea alimentelor pe care le consumam”, spune candidatul dr. Johnny Laupsa-Borge.

Grasimea saturata creste colesterolul „bun”

Grasimile saturate pot provoca bolile cardiovasculare prin cresterea colesterolului „rau” LDL din sange. Dar chiar si cu un aport mai mare de grasimi – in studiul FATFUNC ,in comparatie studii comparabile, autorii nu au gasit o crestere semnificativa a colesterolului LDL. Mai degraba, colesterolul „bun” a crescut doar la dieta foarte bogata in grasimi.

„Aceste rezultate indica faptul ca majoritatea oamenilor sanatosi tolereaza probabil un aport mare de grasimi saturate, atat timp cat calitatea grasimii este buna, atata timp cat aportul total de energie nu este prea mare. Poate fi chiar sanatos”, spune Ottar Nygård.

„Studiile viitoare ar trebui sa examineze care dintre persoane sau pacienti ar putea avea nevoie sa isi limiteze aportul de grasimi saturate”, subliniaza asistentul profesor Simon Nitter Dankel, care a condus studiul impreuna cu directorul clinicilor de laborator, profesorul Gunnar Mellgren, la spitalul universitar Haukeland din Bergen, Norvegia.

„Dar presupusele riscuri pentru sanatatea consumului de grasimi de buna calitate au fost exagerate. Este posibil sa fie mai important pentru sanatatea publica incurajarea reducerilor produselor prelucrate pe baza de faina, a grasimilor extrem de procesate si a alimentelor cu adaos de zahar”, spune el.

Dieta cu continut scazut de grasimi are ca rezultat pierderea a mai multa grasime decat dieta cu continut scazut de glucide.

Un studiu realizat de Institutele Nationale de Sanatate din SUA prezinta unele dintre cele mai precise date umane cu privire la faptul daca taierea carbohidratilor sau a grasimilor are cele mai multe beneficii pentru pierderea grasimii corporale. Intr-o lucrare publicata pe 13 august in Cell Metabolism, cercetatorii arata cum, contrar afirmatiilor populare, restrictionarea grasimilor alimentare poate duce la o pierdere mai mare de grasime corporala decat restrictia de carbohidrati, chiar daca o dieta cu continut scazut de carbohidrati reduce insulina si creste arderea grasimilor.

Din 2003, Kevin Hall, doctor – cercetator in metabolism la Institutul National de Diabet, Boli Digestive si de Rinichi – a folosit date din zeci de studii de hranire controlata efectuate pe parcursul a zeci de ani de cercetare in nutritie pentru a construi modele matematice diferite.

Nutrientii afecteaza metabolismul uman si greutatea corporala

Nutrientii afecteaza metabolismul uman si greutatea corporala.

Pentru a mentine variabilele simple, cele doua perioade de observatie au fost ca doua parti ale unei scari de echilibru: in prima perioada, 30% din caloriile de baza au fost taiate doar prin restrictie de carbohidrati, in timp ce aportul de grasimi a ramas acelasi. In a doua perioada, conditiile au fost inversate. In fiecare zi, cercetatorii au masurat cata grasime a mancat si ars fiecare participant si au folosit aceste informatii pentru a calcula rata pierderii de grasime corporala.

La sfarsitul celor doua perioade de dieta, modelul matematic s-a dovedit corect. Grasimea corporala pierduta in urma restrictiilor de grasime dietetica a fost mai mare comparativ cu restrictiile de carbohidrati, chiar daca mai multe grasimi au fost arse cu dieta scazuta in carbohidrati. Cu toate acestea, pe perioade indelungate, modelul a prezis ca organismul actioneaza pentru a minimiza diferentele de grasime ale corpului intre dietele care sunt egale in calorii, dar care variaza pe scara larga in raportul dintre carbohidrati si grasimi.

„Exista un set de credinte care spun ca toate caloriile sunt exact egale atunci cand vine vorba despre pierderea de grasime corporala si exista un altul care spune ca, caloriile in carbohidrati sunt in special majore, asa ca taierea acestora ar trebui sa conduca la o pierdere mai mare de grasime”, spune Hall. „Rezultatele noastre au aratat ca, de fapt, nu toate caloriile sunt create egale atunci cand vine vorba de pierderea de grasime corporala, dar pe termen lung, este destul de aproape.”

Show CommentsClose Comments

Leave a comment